hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| شناسایی 329 حلقه چاه غیرمجاز در قروه

کردستان| شناسایی 329 حلقه چاه غیرمجاز در قروه

مشکل خشکسالی در کشور کاملا جدی است در این میان بعضی از مناطق کشور در وضعیت بحرانی و بحرانی شدید قرار دارند. براساس مطالعات صورت گرفته استان‌های شرقی درگیری بیشتری با این پدیده اقلیمی داشته و به‌مراتب شهرهایی که به سمت شرق می‌رسند با این مشکل دست به گریبانند.

درست همانند شهرستان قروه که در شرق استان کردستان قرار دارد. استانی غربی که انتظار می‌رود وضعیت خوبی داشته باشد اما شهرهای شرق این استان امروزه حال چندان خوشی ندارند.

 با توجه به اینکه سه دشت ممنوعه در شهرستان قروه وجود دارند که با افت شدید آب‌های زیرزمین مواجه هستند، می‌طلبد برای بحران آب تدبیری جدی اندیشیده شود. دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در حال حاضر از خشکسالی نفس ندارند و این در حالی است که نبضشان زیر وعده‌های مسئولان از مدیریت تا کنترل و در نهایت هم انتقال آب به منطقه به شمارش افتاده و هر آن امکان دارد بایستد.

شناسایی 329 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان

رئیس منابع آب قروه از شناسایی 329 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان و انسداد 35 مورد خبر داد و بر تسریع انتقال آب به منطقه تأکید کرد. عباد بشیری به وجود هزار و 818 حلقه چاه مجاز اشاره کرد که از این تعداد هزار و 200 حلقه به‌صورت عمیق حفرشده است.

این در حالی است که از این تعداد چاه مجاز 700 حلقه فراتر از نیاز قروه حفرشده و مطابق اظهارات فرماندار قروه بر چه مبنایی این اجازه داده‌شده که حالا مدیریت آن غیرممکن است.

به گفته موحد امان‌اللهی بیش از 200 حلقه چاه غیرمجاز در قروه وجود دارد و با این تفاسیر به کجا می‌خواهیم برسیم و درواقع با این وضع در آینده با بحران بیشتری روبرو می‌شویم.

اعتراض به این مدیریت ناصحیح درگذشته توسط دادستان قروه هم صورت گرفت. به‌طوری‌که سید جلال حاجی نصیری با بیان اینکه در حوزه آب همه ما مقصریم چون کوتاهی کردیم، اظهار داشت: امروزه همه ادعای مسلمانی داریم اما خلاف می‌رویم و کنتور دست‌کاری می‌کنیم و به‌صورت غیرمجاز نفت و آب از زمین می‌کشیم.

او دلیل تمامی این مشکلات را به خاطر کوتاهی کردن دانست و گفت: چرا باید طوری عمل شود که مسئله‌ای تبدیل به بحران شود، چرا اصلا بدون هیچ برنامه‌ای مجوز چاه داده‌شده و حال هیچ نظارتی هم نیست.

حاجی نصیری مهم‌ترین نکته در حوزه آب را حفاظت از سالم بودن آن عنوان کرد و خواستار برخورد با کسانی که به دنبال آلوده کردن آب هستند شد.

آماری که فراتر است

اگرچه رئیس منابع آب قروه از شناسایی 329 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان خبر می‌دهد اما واقعیت امر مطابق گفته‌های رئیس دادگستری قروه چیزی دیگری بوده و بیشتر از آمارهای اعلامی است.

حمیدرضا ملکی بر برخورد جدی با متخلفان تأکید داشت و گفت: در این برهه هیچ‌چیز با آب قابل قیاس نیست و باید با کسانی که به‌صورت غیرمجاز آب را به فروش می‌رسانند برخورد شود.

آنچه این مسئول قضایی به آن اشاره دارد این است که بسیاری از مردم هستند که در منازل و یا زمین‌های زارعی خود به‌صورت غیرقانونی به حفر چاه می‌پردازند به‌گونه‌ای که در معرض دید نبوده و از چشم ناظران هم پنهان می‌ماند و این هشداری خطرناک به همراه دارد.

مشکل جزیره‌ای عمل کردن

تمامی این مشکلات شاید به این دلیل باشد که نوعی جزیره‌ای عمل کردن میان متولیان امر دیده می‌شود. مسئله‌ای که بخشدار چهاردولی صراحتا از آن سخن گفت. چنگیز اردلان با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن در کنار استمرار نداشتن برنامه‌ها به وجود چالش‌هایی میان دستگاه‌های اجرایی و فراری دادن کشاورز از قانون اشاره کرد.

او به دفاع از جامعه کشاورزان پرداخت و معتقد است در این سال‌ها تنها به دنبال قربانی بوده و هیچ کاری به‌صورت اصولی پیش نرفته و نمی‌رود. او اضافه کرد: فضا را منفی و کشاورزان را از خودمان دور کرده‌ایم. 20 سال پیش همین قشری که اکنون انگشت اتهام به سمتشان گرفته‌ایم را برای حفر چاه تشویق می‌کردیم و حالا که به مشکل برخوردیم متهمشان می‌کنیم.

حق کشاورز کجاست؟

نماینده نظام صنفی کشاورزان کردستان نیز از شریک شدن 8 استان با آب‌های سطحی کردستان سخن گفت و ادامه داد چرا باید آب‌های سطحی استان و سدهایی که برای کردستان در نظر گرفته می‌شود به مناطق دیگر انتقال داده شوند؟ مگر نه اینکه کردستان خود تشنه است و نیازمند.

صالح محمدی به خروج آب کردستان به مناطق دیگر انتقاد کرد و گفت: سدهای مشارکتی به چه قیمتی صورت گرفته است؟ باید پاسخ داده شود که حق کشاورز از آب کردستان کجاست؟ چرا حق مردم قروه را به‌جاهای دیگر می‌دهید؟ از سد تلوار، آزاد و ژاوه چه میزان به کشاورزان می‌رسد؟


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد